Wednesday, April 24, 2013

ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΧΙ ΣΤΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ

Όπως ήταν αναμενόμενο, μετά από μια σειρά σχολών εδώ στο ΑΠΘ αλλά και σε αρκετές σχολές πανελλαδικά, άνοιξε και στην σχολή μας η κουβέντα στην τελευταία συνέλευση τμήματος (22/4/13) για τα δίδακτρα στο μεταπτυχιακό. Η συζήτηση ξεκινήσει με αφορμή, όπως ισχυρίζονται μερικοί καλοθελητές καθηγητές μας, την μη βιωσιμότητα του ΠΜΣ (Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών). Σύμφωνα λοιπόν με αυτά που ακούστηκαν επειδή το πανεπιστήμιο πλέον δεν παίρνει τις κρατικές επιχορηγήσεις που έπαιρνε στο παρελθόν (παρόλο που έχουν εγκριθεί στον προϋπολογισμό του τμήματος) θα πρέπει να καλύψει τα έσοδα του για την λειτουργία του μεταπτυχιακού για παράδειγμα είτε από χορηγίες είτε από δίδακτρα που θα μπουν για τους φοιτητές. Δηλαδή οι κύριοι αυτοί που θέλουν δήθεν το “καλό του τμήματος”, αντί να διεκδικήσουν τα λεφτά που έχουν εγκριθεί στον προϋπολογισμό και δεν μπορεί να πάρει το τμήμα, φορτώνουν τους φοιτητές με καινούρια χαράτσια και ξεπουλούν τα πάντα στους “καλούς” επενδυτές με τις χορηγίες τους.
Τι σημαίνει όμως δίδακτρα στο ΠΜΣ; Δίδακτρα σημαίνει αύξηση των ταξικών φραγμών. Πλέον δεν είναι προσβάσιμο στον κάθε φοιτητή ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Ειδικά με τις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες που πολλοί φοιτητές αναγκάζονται να δουλεύουν για να επιβιώσουν ή αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους ακριβώς επειδή δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά, η επιβολή διδάκτρων δημιουργεί αυτό ακριβώς που λέμε “μια παιδεία για λίγους και εκλεκτούς”. Είναι αναμφίβολο άλλωστε ότι τα δίδακτρα στα ΠΜΣ θα ανοίξουν τις πύλες για τα δίδακτρα – με οποιαδήποτε μορφή – στα προπτυχιακά και στοχεύουν ξεκάθαρα στην επιβολή του νόμου Διαμαντοπούλου σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ με απώτερο στόχο το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο.

Λένε ότι εφόσον δεν είναι βιώσιμο το μεταπτυχιακό και εφόσον τα χρήματα δεν αρκούν θα αναζητήσουν χορηγίες. Τι εννοούνε όμως λέγοντας χορηγίες; Ποιος είναι αυτός που θα χορηγήσει το μεταπτυχιακό του μαθηματικού; Κι όταν βρεθεί κάποιος να χορηγήσει το μαθηματικό θα το κάνει ανιδιοτελώς; Σίγουρα ο δήμος δε μπορεί να χρηματοδοτήσει το μεταπτυχιακό όπως γίνεται με την επιστήμη του διαδικτύου που βρίσκεται στη Βέροια και το χρηματοδοτεί ο δήμος. (Τώρα το πώς βρέθηκε στη Βέροια και για ποιους λόγους και τι συμφέροντα έχει ο δήμος εκεί να χρηματοδοτεί ένα μεταπτυχιακό είναι άλλη υπόθεση!). Οπότε αρκεί να σκεφτούμε ποιος θα μπορούσε να κάνει αυτή τη χορηγία και να ηρεμίσουν και οι κ. Αντωνίου και Μωισιάδης που τόσο καίγονται για ένα μεταπτυχιακό που θα συνεργάζεται με το τμήμα οικονομικών!! Επίσης μπορούμε για ευνόητους λόγους να αποκλείσουμε την εκκλησία. Οπότε οι πιο πιθανοί χρηματοδότες είναι είτε κάποια επιχείρηση είτε κάποιο καζίνο (ναι ναι απ’αυτά που ήδη διάφοροι συνεργαζονται). Επειδή δε πιστεύουμε ότι σήμερα υπάρχουν καλοθελητές και επειδή κανείς δε προσφέρει σήμερα χρήματα χωρίς αντάλλαγμα θεωρούμε δεδομένο ότι η γνώση και η έρευνα θα υποταχθούν πλήρως στις ανάγκες τους. Δηλαδή προφανώς τα προγράμματα σπουδών θα είναι τέτοια που θα παρέχουν γνώσεις σύμφωνα με αυτά που θα έχει ανάγκη ο εκάστοτε χορηγός και προφανώς η έρευνα θα γίνεται για τις ανάγκες του. Με λίγα λόγια θα καταλήξει το τμήμα μαθηματικών να κάνει έρευνα για κάποιο καζίνο ή για κάποια επιχείρηση.
Τέλος σχετικά με τα επιχειρήματα ότι έτσι θα ανέβει το επίπεδο και η ποιότητα σπουδών αυτά μάλλον δεν είναι τίποτα άλλο παρά λόγια του φαίνεσθε αν σκεφτεί κανείς ότι οι απόφοιτοι του ΑΠΘ τόσο σε μεταπτυχιακό τόσο και σε προπτυχιακό επίπεδο είναι πολύ υψηλότερου επιπέδου από φοιτητές άλλων τμημάτων με δίδακτρα. Δε χρειάζεται όμως να μπαίνουμε σε τέτοιου είδους συγκρίσεις εμείς απλώς θα πούμε ότι η ποιότητα των σπουδών δεν ανεβαίνει βάζοντας δίδακτρα ή αναζητώντας χορηγίες αλλά βλέποντας τη γνώση ως κοινωνικό αγαθό ως μέσω χειραφέτησης και απελευθέρωσης του ανθρώπου και τη μόρφωση ως θεμελιώδες δικαίωμα του κάθε ανθρώπου και όχι σαν εμπόρευμα που το πουλάς και το αγοράζεις. Η συγκεκριμένη κίνηση οδηγεί ξεκάθαρα στην εφαρμογή του νόμου πλαίσιο για την παιδεία και την διαμόρφωση ενός πανεπιστημίου της αγοράς ,που θα αποτελεί αλλή μια πηγή κερδοφορίας για το κεφάλαιο και θα ετοιμάζει τους νέους να στελεχώσουν την σημερινή αγορά εργασίας με τους πιο δουλικούς όρους.
ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 24/4 ΣΤΙΣ 9.30 ΣΤΗΝ ΠΡΥΤΑΝΕΙΑ
ΜΑΖΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΚΛΙΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ ΘΑ ΜΠΟΥΝ ΔΙΔΑΚΤΡΑ Η ΟΧΙ

No comments:

Post a Comment